میانگین سرانه مصرف خرما در منطقه خلیج فارس

میوه خرما تولید، فرآوری، ارزش غذایی و دارویی مقدار قند، کاهش pH، و به طور قابل توجهی ژله‌های گرم‌تر، با ویژگی‌های چسبندگی، جویدن، انسجام و طعم بالاتر و ارزیابی حسی بالاتری را به همراه داشت.
میانگین سرانه مصرف روزانه خرما مضافتی خوشه ای در منطقه عربی خلیج فارس متفاوت است. در عمان و امارات متحده عربی به ترتیب 164 و 114 گرم تخمین زده شده است.
میانگین سرانه مصرف خرمای تازه (68 گرم در روز) در بحرین در مقایسه با سایر کشورهای خلیج فارس کمتر است. این کاهش مصرف خرما، به ویژه در میان کودکان و نوجوانان، به تغییر عادات غذایی و سبک زندگی نسبت داده می شود.
اما مصرف خرما در ماه مبارک مسلمانان «رمضان» که معمولاً برای افطار خرما مضافتی ایران مصرف می‌شود، به اوج خود می‌رسد.
تغییرات اجتماعی و اقتصادی، به هر حال، بر مصرف خرما به دلیل تغییر در عادات غذایی، بهبود استانداردهای زندگی، ادامه حرکت شهری و همچنین در دسترس بودن طیف گسترده ای از میوه های دیگر در تمام طول سال تأثیر می گذارد.
مصرف خرما توسط جمعیت جوان در مقایسه با جمعیت مسن‌تر کمتر است. خرما میوه‌ای لذیذ با طعمی شیرین و دهانی حسی است.
جزء اصلی خرمای مضافتی بم کربوهیدرات ها (عمدتا قندها، ساکارز، گلوکز و فروکتوز) هستند که ممکن است حدود 70 درصد را تشکیل دهند.
قندهای موجود در خرما به راحتی هضم می شوند و بلافاصله پس از مصرف می توانند به خون منتقل شوند و به سرعت متابولیزه شوند تا انرژی برای فعالیت های مختلف سلولی آزاد شود.
خرما همچنین منبع خوبی از فیبر است و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم، از جمله مقادیر قابل توجهی کلسیم، آهن، اورین و سلنیوم است. خرما همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد جهش زایی است.
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خرما مضافتی شیراز و عصاره‌های آبی آن فعالیت مهار رادیکال‌های آزاد، مهار آسیب‌های ماکرومولکولی با واسطه رادیکال‌های آزاد، فعالیت‌های ضد جهش‌زایی و تنظیم‌کننده ایمنی را نشان داده‌اند.
  • منابع:
    1. Nutritional and Medicinal Value of Date Fruit
  • تبلیغات: 
    1. خاصیت و مضرات میگو
    2. مردی با استفاده از موزاییک توانست سلاح بسازد!
    3. دنبال کردن امتداد یک کابل به محل گنج رسید!
    4. رشد مالی را در سال پیش روی شاهد خواهیم بود!